Kadınların üreme organlarında oluşan enfeksiyonlar, üreme fonksiyonunu tehdit edebilecek doku tahribatlarına neden olabilir. Mikroplar, mantarlar, parazitler ya da virüslerin neden olduğu vajinal enfeksiyon durumunda kötü koku, idrarda yanma, vajinal akıntı, ağrılı cinsel ilişki gibi semptomlarla karşılaşılabilir. Bu tür durumlarda karşılaşıldığında hemen doktora başvurulması olası hastalıkların erken teşhis edilmesi ve tedavi süreçlerine başlanması açısından önemlidir. Bu sayede oluşabilecek ciddi komplikasyonların engellenmesi söz konusu olabilir.

Vulva Hastalıkları Nelerdir?

Kadın genital bölgesinin dış kısmı vulva olarak adlandırılır. Vulvada bazen basit bazen ciddi komplikasyonlarla karşılaşılabilir. Yalnızca vulvayı etkileyen hastalıklar görülebileceği gibi çeşitli hastalıkların belirtisi olarak vulvada bazı sorunlar yaşanması da söz konusu olabilir. Vulvada en sık rastlanan hastalıklar; vulva distrofisi, vulvodini, genital siğiller, kontakt dermatit ve vulva kanseridir.

Vulva hastalıkları korunmasız cinsel ilişki, çeşitli enfeksiyonlar, genetik yatkınlık, cinsel yaşamda çok eşlilik, bağışıklık sistemini etkileyen hastalıklar ve alerjiler gibi nedenlerle oluşabilir. Kadınların tıpkı göğüslerini değişiklikler açısından muayene ettikleri gibi ayda bir vulva muayenesi yapmaları önerilir.

Bu sayede herhangi bir sorunun belirtisi olabilecek değişiklikler fark edilebilir. Vulva muayenesi yapılırken şişme, kızarıklık, çıkıntılar, su dolu kabarcıklar, koyu ya da açık noktalar ve herhangi bir değişiklik konusunda dikkatli olunmalıdır. Bu tür değişikliklerin tespit edilmesinin yanı sıra vulvada yanma, kaşıntı, kanama, ağrı gibi durumlar söz konusu olduğunda doktora başvurulmalı; vulvada fark edilen değişikliklerin vulva kanseri dahil olmak üzere çeşitli hastalıkların erken teşhisine imkan verebileceği unutulmamalıdır.

Vulva hastalıklarının kapsamındaki tedaviler, kişinin hastalığına ve şikayetlerine göre belirlenir. İlaç tedavisi ya da cerrahi tedaviler uygulanabilir.

Vulvada oluşabilecek sağlık sorunlarının giderilmesi ve yeniden oluşmalarının önlenmesi için; vulvanın kuru ve temiz tutulması, yalnızca pamuklu iç çamaşırı giyilmesi, deodorantlı ya da plastik kaplamalı ped ya da tampon kullanılmaması, vajinal duş yapılmaması, parfümlü tuvalet kağıdı kullanılmaması gibi bazı noktalara dikkat edilmesi önemlidir.

Vajen Hastalıkları Nelerdir?

Kadın sağlığı açısından son derece önemli bir konu olan vajina sağlığındaki sorunlar cinsel istek, doğurganlık ve cinsel ilişki esnasında alınan haz üzerinde olumsuz etkilere yol açabilir.

Bu tür sorunlarla karşılaşılmaması için vajinal akıntı miktarında artma, yanma, kaşıntı, ağrı ve anormal kanama gibi belirtilerle karşılaşıldığında vakit kaybetmeden doktora başvurulmalıdır. En sık görülen vajina hastalıkları; vajinal akıntı, vajinit, vajinal kistler, vajinal kuruluk ve vajina kanseridir.

Vajen hastalıkları gerekli hijyen önlemlerinin alınmaması, korunmasız cinsel ilişkide bulunulması, psikolojik rahatsızlıklar, gebelik, hormon seviyelerindeki değişiklikler ve kontrol altına alınamayan bazı kronik hastalıklar nedeniyle oluşabilir.

Vajen hastalıklarının teşhisi için jinekolojik değerlendirmeye ek olarak vajinadan kültür alınması ve görüntüleme tekniklerine başvurulması ihtiyacı oluşabilir. Hastalığın teşhisinden sonra tedavi planlanır ve uygulanır.